Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2020

Η ομορφάσχημη

 "Η Ομορφάσχημη, μαρτυρία που αποκρύπτει αντί να φανερώνει, άρα μαρτυρία που αποδομεί τον εαυτό της, που εξαρθρώνει τον ίδιο τον λόγο ύπαρξής της, είναι εντέλει ένα κείμενο για την κρίση της μαρτυρίας, για το αδύνατο της ηρωίδας να μαρτυρήσει..."

"Θέλω να σας έχω κοντά μου απόψε, να σας μιλάω ώρες" (σελ.11)
"Η παρουσία του ακροατή είναι δομικά αναγκαίο συστατικό κάθε μαρτυρίας... Αν το τραύμα επιτάσσει τη μαρτυρία, η μαρτυρία με τη σειρά της επιτάσσει την ακρόαση. Από αυτή την άποψη, η ιστορία της Ομορφάσχημης δεν είναι απλώς μια τραυματική ιστορία, είναι μια ιστορία σε αναζήτηση του ακροατή της".
"Το κείμενο του Καχτίτση είναι ένα κείμενο που έρχεται αντιμέτωπο με τα όριά του: δεν αναπαριστά την εμπειρία της καταστροφής, αλλά κυρίως τη συμβολική αδυναμία της γλώσσας να ιστορήσει ευθέως αυτή την καταστροφή".
Τα παραπάνω είναι αποσπάσματα από το έξοχο δοκίμιο του Ηλία Γιούρη, που μαζί με το επίμετρο της Γιώτας Κριτσέλη και τις επιστολές του συγγραφέα προσφέρει και άλλες δυνατότητες ανάγνωσης της εξαιρετικής νουβέλας του Νίκου Καχτίτση. Όλα αυτά σε μια έκδοση που τιμά έναν από τους σημαντικότερους λογοτέχνες της γλώσσας μας. Για μένα, τα δύο του μυθιστορήματα, Ο εξώστης και Ο ήρωας της Γάνδης, είναι από τα αριστουργήματα του προηγούμενου αιώνα.



Δεν υπάρχουν σχόλια: