Τα Αμετάφραστα - 13
An American Tragedy (1925), μυθιστόρημα του Theodore Dreiser (1871-1945).
Το "Μία αμερικάνικη τραγωδία" είναι η κορύφωση του μυθιστορηματικού έργου του Ντράιζερ και θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της αμερικάνικης λογοτεχνίας του εικοστού αιώνα. Σημείο εκκίνησης η υπόθεση μιας διαβόητης δολοφονίας του 1906. Ο Ντράιζερ βυθίζεται στο κοινωνικό υπόβαθρο του εγκλήματος για να συνθέσει ένα έργο που είναι ταυτόχρονα ένα ρεπορτάζ, μία μνημειώδης μελέτη χαρακτήρων και μία κριτική ενάντια στις αυταπάτες και τις αδικίες της αμερικανικής κοινωνίας. Λίγα μυθιστορήματα έχουν καταφέρει να αφηγηθούν με τέτοιο διεισδυτικό τρόπο τη διαδικασία με την οποία ένας συνηθισμένος νεαρός άνδρας γίνεται ικανός να διαπράξει μια αδίστακτη δολοφονία και την περαιτέρω διαδικασία με την οποία κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις μπαίνουν στο παιχνίδι μετά τη σύλληψή του. Γύρω από τον πρωταγωνιστή του ο Ντράιζερ χτίζει ένα εξαιρετικά λεπτομερές πορτρέτο της Αμερικής των αρχών του εικοστού αιώνα, με τις θρησκευτικές και σεξουαλικές υποκρισίες, τις οικονομικές πιέσεις, την πολιτική διαφθορά και δημοσιογραφική εκμετάλλευση. Το βιβλίο έγινε ταινία δύο φορές. Μία από τον Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ (1931) και μία από τον Τζωρτζ Στήβενς (1951) με τίτλο "Μια θέση στον ήλιο" με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Μοντγκόμερι Κλιφτ, ενώ λέγεται ότι από κει πήρε και ο Γούντι Άλλεν τη βασική ιδέα για το "Match point". Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν είχε ετοιμάσει ένα σενάριο πάνω στο βιβλίο με σκοπό να το γυρίσει σε ταινία κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Χόλυγουντ, το 1930. Παρόλο που το σενάριο αρχικά ενθουσίασε την Paramount, στη συνέχεια το απέρριψε λέγοντας ότι είναι ακατανόητο και παρά την υποστήριξη που είχε από τον Τσάρλι Τσάπλιν και τον συγγραφέα, η συνεργασία έλαβε τέλος. Η Paramount το ανέθεσε στον Στέρνμπεργκ για να δεχτεί τελικά τη μήνυση του Ντράιζερ για την κακοποίηση του έργου του.
An American Tragedy (1925), μυθιστόρημα του Theodore Dreiser (1871-1945).
Το "Μία αμερικάνικη τραγωδία" είναι η κορύφωση του μυθιστορηματικού έργου του Ντράιζερ και θεωρείται ως ένα από τα αριστουργήματα της αμερικάνικης λογοτεχνίας του εικοστού αιώνα. Σημείο εκκίνησης η υπόθεση μιας διαβόητης δολοφονίας του 1906. Ο Ντράιζερ βυθίζεται στο κοινωνικό υπόβαθρο του εγκλήματος για να συνθέσει ένα έργο που είναι ταυτόχρονα ένα ρεπορτάζ, μία μνημειώδης μελέτη χαρακτήρων και μία κριτική ενάντια στις αυταπάτες και τις αδικίες της αμερικανικής κοινωνίας. Λίγα μυθιστορήματα έχουν καταφέρει να αφηγηθούν με τέτοιο διεισδυτικό τρόπο τη διαδικασία με την οποία ένας συνηθισμένος νεαρός άνδρας γίνεται ικανός να διαπράξει μια αδίστακτη δολοφονία και την περαιτέρω διαδικασία με την οποία κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις μπαίνουν στο παιχνίδι μετά τη σύλληψή του. Γύρω από τον πρωταγωνιστή του ο Ντράιζερ χτίζει ένα εξαιρετικά λεπτομερές πορτρέτο της Αμερικής των αρχών του εικοστού αιώνα, με τις θρησκευτικές και σεξουαλικές υποκρισίες, τις οικονομικές πιέσεις, την πολιτική διαφθορά και δημοσιογραφική εκμετάλλευση. Το βιβλίο έγινε ταινία δύο φορές. Μία από τον Γιόζεφ φον Στέρνμπεργκ (1931) και μία από τον Τζωρτζ Στήβενς (1951) με τίτλο "Μια θέση στον ήλιο" με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ και τον Μοντγκόμερι Κλιφτ, ενώ λέγεται ότι από κει πήρε και ο Γούντι Άλλεν τη βασική ιδέα για το "Match point". Ο Σεργκέι Αϊζενστάιν είχε ετοιμάσει ένα σενάριο πάνω στο βιβλίο με σκοπό να το γυρίσει σε ταινία κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Χόλυγουντ, το 1930. Παρόλο που το σενάριο αρχικά ενθουσίασε την Paramount, στη συνέχεια το απέρριψε λέγοντας ότι είναι ακατανόητο και παρά την υποστήριξη που είχε από τον Τσάρλι Τσάπλιν και τον συγγραφέα, η συνεργασία έλαβε τέλος. Η Paramount το ανέθεσε στον Στέρνμπεργκ για να δεχτεί τελικά τη μήνυση του Ντράιζερ για την κακοποίηση του έργου του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου