Τετάρτη 21 Αυγούστου 2019

Εικασίες για τον Γιάκομπ

Τα Αμετάφραστα - 3
"Mutmaßungen über Jakob" (1959) του Uwe Johnson (1934-1984)
Ο Ούβε Γιόνζον είναι ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς της μεταπολεμικής Γερμανίας. Παρά τους αξιόλογους μεταφραστές της γερμανικής λογοτεχνίας και τους εκδοτικούς οίκους που επενδύουν σε σπουδαίους γερμανόφωνους συγγραφείς, παραμένει σχεδόν άγνωστος στη χώρα μας. Γεννήθηκε στην Πομερανία αλλά μετά τον πόλεμο η οικογένειά του αναγκάστηκε να μετοικήσει στο ανατολικογερμανικό Μεκλεμβούργο.Το 1959 εγκαταλείπει το Ανατολικό Βερολίνο για το Δυτικό. Αρνούμενος όμως την εκμετάλλευση του έργου του προς όφελος της αντικομμουνιστικής προπαγάνδας, γίνεται ανεπιθύμητος. Τα επόμενα χρόνια έζησε αρκετό καιρό στις ΗΠΑ για να εγκατασταθεί τελικά στην Αγγλία. Ένας ιδιόμορφος και μοναχικός δημιουργός που προκειμένου να διατηρήσει αλώβητη την εντιμότητά του αυτοεξορίζεται συνεχώς για να πεθάνει τελικά στα 49 του χρόνια, μόνος, σε ένα νησάκι, στο Sheerness-on-Sea της Αγγλίας, όπου ζούσε στα τελευταία του χρόνια. Το πτώμα του βρέθηκε στην κατοικία του τρεις βδομάδες μετά το θάνατό του. Η γραφή του είναι νεωτερική, πυκνή, δύσκολη, που στόχος της είναι να εμπλέξει τον αναγνώστη στις δίνες του μεταπολεμικού τοπίου της Ευρώπης. Έχεις την αίσθηση ότι τα έργα του ξαναγράφονται μαζί με τον εκάστοτε αναγνώστη τους. Έγραψε λίγα βιβλία μετά από κοπιώδη κι εξαντλητική προσπάθεια. Βιβλία που δύσκολα κατάφεραν να βρουν το δρόμο τους για το τυπογραφείο. Το πρώτο του, αυτό που τον έκανε παγκόσμια γνωστό, ήταν το "Εικασίες για τον Γιάκομπ", ένα αριστούργημα που έχει μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες.
Σημείο εκκίνησης είναι ο αιφνιδιαστικός θάνατος του σιδηροδρομικού υπαλλήλου Γιάκομπ στο σταθμό της Δρέσδης. Ήταν ατύχημα, αυτοκτονία ή πολιτική δολοφονία; Η διαλεύκανση επιχειρείται μέσα από αποσπάσματα διαλόγων με γνωστούς του νεκρού, θραύσματα εσωτερικών μονολόγων και αφηγηματικά μέρη. Το κείμενο αποσπά τον αναγνώστη από την παθητικότητά του, τού απονέμει ενεργό ρόλο και τον αναγκάζει να αποκαταστήσει τις διασυνδέσεις ανάμεσα στα θρυμματισμένα τμήματα της αφήγησης...

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: